Blog: Pedagogisch partnerschap: “Samen vooruit’’..
Voor het welzijn en de ontwikkeling van kinderen is een sterke basis onmisbaar. Die basis begint thuis, bij een fijn gezin en betrokken ouders. Eén van de doelen van KinderRijk is om jou als ouder te ondersteunen bij de opvoeding van jouw (jonge) kind. Daarom vertellen wij je graag meer over de betekenis van het ‘pedagogisch partnerschap’.
Wat is pedagogisch partnerschap?
De pedagogisch professionals werken samen met jou als ouder om de leefwerelden van thuis en de opvanggroep te verbinden. Deze samenwerking noemen we het pedagogisch partnerschap. Beide partijen zijn verantwoordelijk voor deze samenwerking. We hebben elkaar nodig om dit tot een succes te brengen. Zo ontstaat er een pedagogische driehoek tussen ouders, kind en de pedagogisch professional.
Samenwerking
Bij een goede samenwerking staat het belang van het kind voorop en staan beide partijen open voor elkaar. Dit vraagt om wederzijds begrip, waardering en ruimte om wederzijdse verwachtingen naar elkaar te kunnen uitspreken.
Jij als ouder bent de eerste opvoeder van je kind, de pedagogisch professionals nemen tijdelijk een deel van de opvoeding en verzorging van jou over. Zo ondersteunen zij je op professionele wijze met hun kennis, kunde en handelen. Tijdens de contactmomenten die er zijn, wisselen de pedagogische professionals en jij relevante informatie uit.
Op deze manier kunnen de pedagogische professionals aan de ene kant jou als ouder meenemen in de ontwikkelingsstimulering en opvoedondersteuning en is er aan de andere kant ruimte voor jouw inbreng en vragen.
Zo heeft een effectieve samenwerking een positieve invloed op de ontwikkeling en het welbevinden van je kind.
Wat is hiervoor nodig?
Dit partnerschap vraagt om afstemming en heldere communicatie. Ouders en pedagogisch professionals hebben namelijk verschillende belangen en posities. Zo hebben we te maken met verschillende sociale- en culturele achtergronden en dus met verschillende opvoedings- en communicatiestijlen. Dit vraagt van beide kanten om oprechte nieuwsgierigheid en interesse in elkaar.
Een goed voorbeeld is het hebben van verschillende eetgewoonten. Denk bijvoorbeeld aan kinderen en ouders die vanuit huis uit een warme lunch gewend zijn in plaats van een broodmaaltijd. Of is het voorgebruikelijk dat kinderen tot een bepaalde leeftijd altijd gevoerd worden. Terwijl wij vanuit onze pedagogische visie het stimuleren van zelf eten belangrijk vinden voor de motorische ontwikkeling, zelfstandigheid en autonomie
Het delen van deze vragen of ervaringen maakt dat jullie samen dezelfde handelingswijze hanteren en dat er voor jouw kind één lijn getrokken wordt.
Een ander voorbeeld kan zijn het delen van kleine successen of waardevolle momenten van jouw kind met de pedagogisch professionals. Dit zorgt voor betrokkenheid en uitwisseling.
Onze pedagogisch professionals geven jou tijdens de overdracht of andere contactmomenten een kijkje in de belevingswereld van jouw kind op de opvang. Ze kunnen jou naast het verslag over de dag bijvoorbeeld iets vertellen over de dynamiek van de groep waarin jouw kind verblijft en wat dit voor jouw kind betekent. Zo bouwen we samen aan een goede samenwerking in het belang van het kind.