Onze aanpak
Bij KinderRijk hebben we een duidelijke visie op kinderen. De basis van onze pedagogische kwaliteit wordt gelegd door onze pedagogisch medewerkers. Zij werken vanuit hun kennis over kinderen, liefde voor het vak, jarenlange ervaring en met de vier pedagogische uitgangspunten: Plezier, Respect, Ontwikkeling en Fantasie. Deze vier begrippen zijn de basis voor ons dagelijks handelen.
Plezier voorop!
Het is ook niet voor niks het eerste en grootste blok van de afbeelding. Heeft het kind het leuk, voelt het zich goed? Vanuit de wetenschap weten we dat alleen kinderen die zich veilig voelen hun blik naar buiten richten, gaan spelen en op ontdekkingsreis gaan. Daarmee doen ze nieuwe kennis en vaardigheden op.
Die emotionele veiligheid noemen wij plezier en is voor ons een absolute voorwaarde om de andere drie uitgangspunten (respect, ontwikkeling en fantasie) tot bloei te laten komen.
Daarom bouwen wij allereerst aan een veilige relatie tussen de kinderen en de pedagogisch medewerker en zorgen we voor structuur in de dag, zodat kinderen weten waar ze aan toe zijn. Zo is er een vaste volgorde van activiteiten en bezigheden gedurende de dag. Niet alleen voor de jongsten, ook voor de oudere kinderen op de BSO, is deze voorspelbaarheid belangrijk. Het is fijn om aan activiteiten mee te doen op verschillende gebieden en zo te ontdekken waar je goed in bent en waar je plezier aan beleeft.
Respect voor natuur en elkaar!
Om goed te kunnen functioneren in de samenleving is het belangrijk te leren wat de regels, normen en waarden zijn. Kinderen komen bij ons in aanraking met andere culturen en de diversiteit van onze samenleving. Respect hebben voor jezelf, de ander en de omgeving hoort hierbij. KinderRijk biedt spelenderwijs structuur en grenzen, bijvoorbeeld een ander kind geen pijn doen, zonder kinderen in hun eigenwaarde aan te tasten. Hoe klein een kind ook is, het is een uniek persoon met eigen wensen en behoeften. We respecteren de eigenheid van ieder kind en staan open voor ideeën die kinderen hebben. We gaan op een respectvolle manier met elkaar om. Dit is belangrijk voor een positief zelfbeeld en het gevoel van eigenwaarde. Normen en waarden worden vertaald in groepsregels. Tegelijkertijd kijken en luisteren we goed naar wat kinderen bezig houdt. Wij geven kinderen de ruimte.
Spelenderwijs ontwikkelen
Kinderen zijn al vanaf hun geboorte gericht op het maken van contacten en het krijgen van reacties van anderen. In de vertrouwde en veilige omgeving van de groep kunnen kinderen oefenen met sociale vaardigheden, zoals samenwerken, zich in een ander kunnen verplaatsen en anderen helpen.
Wij bieden kinderen een rijke speel-/leeromgeving waarbij er aandacht is voor alle ontwikkelingsgebieden. Naast het vrije spel bieden we gedurende de dag diverse activiteiten aan. Hierbij sluiten we aan bij de ontwikkeling van het kind. We dagen ze uit om actief te leren, eigen keuzes te maken, nieuwe dingen uit te proberen en zelf oplossingen te zoeken. Het kind leert zichzelf zo kennen en waarderen. Dit versterkt de motivatie, zelfvertrouwen en zelfstandigheid.
Wij richten ons in ons aanbod op de volgende zeven ontwikkelingsgebieden:
- Motoriek
- Sociaal-emotioneel
- Creativiteit
- Taalvaardigheid
- Techniek, meten en rekenen
- Muziek en dans
- Natuurbeleving
Denk bijvoorbeeld bij sociaal-emotioneel aan de rollenspellen in de huishoeken of samenwerkingsspelletjes, bij natuurbeleving aan Modderdag, huttenbouwen en spoorzoeken.
In je Fantasie kun je alles!
Je kunt vliegen, je hebt een zwembad vol chocoladevla of je verandert zand in toverstof. Kinderen die opgaan in hun fantasie kunnen hun ervaringen en emoties verwerken en een plaats geven. En natuurlijk genieten ze van het moment. Door het stimuleren van fantasie in spel en activiteiten ontwikkelen kinderen zich tot creatieve denkers en oplossers.
PROF in de praktijk
Nieuwsgierig naar hoe wij deze 4 pedagogische uitgangspunten in de praktijk terug zien? Maxime, al 8.5 jaar pedagogisch medewerker bij KDV Kindercampus King, vertelt erover in haar blog. Een tipje van de sluier? Dat kan zomaar in de verschijning zijn van een kind met een pan op zijn hoofd!