Een pan op je hoofd: zo kijken wij naar kinderen
Bij KinderRijk geven we kinderen de ruimte. Ruimte om te groeien, nieuwsgierig te zijn en zichzelf te ontwikkelen. Op hun eigen manier en in hun eigen tempo. Dat komt terug in onze pedagogische visie, waarin 4 uitgangspunten aan bod komen: Plezier, Respect, Ontwikkeling en Fantasie (PROF).
Maxime, al 8.5 jaar pedagogisch medewerker bij KDV Kindercampus King, vertelt hoe ze deze uitgangspunten in de praktijk terugziet. En dat kan zomaar in de verschijning zijn van een kind met een pan op zijn hoofd!
Plezier
Maxime: “Plezier is overal te vinden. Een goed voorbeeld is tijdens het buitenspelen. We leggen dan bijvoorbeeld bakjes water, zand en kookpannen klaar, en laten de kinderen lekker vies worden. Ze spelen met modder, stampen in plassen of zetten zo’n kookpan als hoed op hun hoofd. Ze hebben dan de grootste lol. Tijdens het spelen benoem ik wat ze doen, zodat ze niet alleen plezier hebben, maar zich ook ontwikkelen. Niet alleen motorisch gezien, maar ook op het gebied van taal.”
Respect
Maxime: “Respect komt op verschillende manieren terug. Onder andere in de manier waarop we kinderen leren respect te hebben voor de natuur. We draaien bijvoorbeeld boomstammen om en roepen de kinderen dan om naar de wormen en kevers te kijken. Respect voor autonomie komt ook iedere dag terug. We vertellen als pedagogisch medewerker altijd wat we doen en laten de kinderen zelf keuzes maken. Bijvoorbeeld in hun broodbeleg. Of tussen de luiers met de olifant en die met de giraf.”
Ontwikkeling
Maxime: “Bij KinderRijk staat de ontwikkeling van elk kind voorop, en dat zie je terug in alles wat we doen. We zingen bijvoorbeeld veel liedjes voor de taalontwikkeling, hebben trapglijbanen voor de grove motoriek en gekleurd speelgoed om te oefenen met kleuren. Wat ik fijn vind is dat we de tijd nemen om naar de behoeften van ieder kind te kijken en daar individueel op in te spelen. We hebben korte lijntjes met externe partijen die daarbij kunnen helpen, zoals de logopedist die dan bij ons langskomt.”
Fantasie
Maxime: “Fantasie krijgt alle ruimte. We hebben grote kartonnen rollen staan; van hele brede tot hele dunne. Daar worden toeters van gemaakt. Ze worden op elkaar gestapeld. Er wordt mee gerold. Kinderen verzinnen er iedere keer een nieuw doel voor. Dat zie je ook bij een voorwerp als een hoed. Wij zien daar simpelweg een hoed in. Kinderen gebruiken het als tas of als verstopplek. Dat is prachtig om te zien.”